UZLAŞMA YÖNETMELİĞİ YÜRÜRLÜĞE GİRDİ

UZLAŞMA YÖNETMELİĞİ YÜRÜRLÜĞE GİRDİ

Rekabeti Sınırlayıcı Anlaşma, Uyumlu Eylem Ve Kararlar İle Hâkim Durumun Kötüye Kullanılmasına Yönelik Soruşturmalarda Uygulanabilecek Uzlaşma Usulüne İlişkin Yönetmelik 15.07.2021 tarihli ve 31542 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanarak yürürlüğe girdi. Rekabet uygulamamıza uzlaşma mekanizmasını kazandıran bu yönetmelik ile ilgili olarak Rekabet Kurulu (‘’Kurul’’) 18.03.2021 tarihinde bir taslak yayınlayarak kamuoyu görüşüne sunmuştu. Taslak yönetmelik hakkındaki makalemize https://guzel.av.tr/tr/settlement-procedure-in-turkish-competition-law/ linkinden ulaşabilirsiniz.

  • 03.2021 tarihinde yayınlanan taslak yönetmeliğin 4. Madde 4. Fıkra düzenlemesine göre uzlaşma sonucunda para cezasında yapılabilecek yüzde yirmi beşe kadar olan indirim miktarı, yürürlüğe giren yönetmelikte yüzde ondan yüzde yirmi beşe kadar olarak belirlendi.
  • Tekrar 5. Madde düzenlemesinde yapılan bir değişikliğe göre, taslak yönetmelikte soruşturma taraflarının Kurul tarafından yapılan uzlaşma görüşmelerine davet tebliğinden itibaren makul bir süre içerisinde cevap vermesi gerekirken, bu süre yürürlüğe giren yönetmelikte on beş gün olarak belirlenmiştir.
  • Maddenin 4. Fıkrasında belirtilen, uzlaşma görüşmelerine dair tutulan tutanağın yürürlüğe giren yönetmeliğe yapılan ekleme ile Kurum içi yazışma olarak saklanacağı düzenlenmiştir. Böylece soruşturma taraflarının tutanağı görmesi engellenmiş olacaktır.
  • Taslak yönetmelikte belirtilen ve uzlaşma görüşmelerinde soruşturmanın güvenliğini tehlikeye düşürmeyecek şekilde ilgili teşebbüsün bilgilendirileceği ve görüşlerinin alınacağı hususlarda, yürürlüğe giren yönetmelik ile değişiklik yapılmıştır. Bu değişikliğe göre, isnat edilen ihlalin süresi konusunda teşebbüsler bilgilendirilmeyecek ve teşebbüslerin beyanları alınmayacaktır. “Süre”nin çıkarılmasının uzlaşma kapsamının şeffaflığını örseleyeceği için isabetsiz olduğu kanaatindeyiz.
  • Kurul’un, uzlaşma görüşmelerinin tamamlanmasını takiben sürece ilişkin vereceği ara kararda yer alacak hususlarda değişiklikler yapılmıştır. Buna göre; (i) İhlalin süresi ifadesi kaldırılmış, (ii)Ceza Yönetmeliği kapsamında hesaplanan asgari idari para cezası oranı ifadesindeki asgari kelimesi kaldırılmış, (iii) Varsa, Aktif İşbirliği Yönetmeliği kapsamında uygulanacak asgari ve azami indirim oranı ifadesinde asgari ve azami kelimeleri kaldırılmıştır.
  • Yürürlüğe giren yönetmelikte getirilen diğer farklı bir ekleme ise hesaplanan azami idari para cezasının ilgili teşebbüs veya teşebbüs birliğinin gayr-i safi gelirinin %10’unu aşması halinde para cezalarının gayri safi gelirinin %10’una indirilmesine yönelik düzenlemeyle ilgilidir. Yapılan eklemeye göre, indirim belirlenirken göz önünde tutulacak olan gayr-i safi gelir, teşebbüs ile teşebbüs birlikleri veya bu birlik üyelerinin uzlaşma nihai kararından bir önceki mali yıl sonunda oluşan veya bunun hesaplanması mümkün olmazsa uzlaşma nihai kararı tarihine en yakın mali yıl sonunda oluşan yıllık gayri safi gelir olacaktır.
  • Maddenin 1. Fıkrasının (a) Bendinde, uzlaşma tarafının uzlaşma ara kararında bildirilen hususları kabul etmesi halinde sunacağı uzlaşma metninin içeriğine yönelik bir değişiklik olmuştur. Taslak yönetmelikte uzlaşma tarafının ihlalin süresini, sonuçlarını ve ihlalden doğan sorumluluğunu kabul ettiğine dair açık beyanı yer alırken, yürürlüğe giren yönetmelikte yer almamıştır. Söz konusu sorumluluk beyanının yürürlüğe giren yönetmelikte yer almaması, uzlaşma tarafının uzlaşma kararını dava konusu yapabileceğini göstermektedir. Dolayısıyla savunma hakkını kısıtlayan taslak yönetmelikte yer verilen bu sorumluluk beyanına yürürlüğe giren yönetmelikte yer verilmemiş olması isabetlidir.
  • Taslak yönetmelikte bulunmayan, yürürlüğe giren yönetmelikte 8. Maddenin 3. Fıkrasına eklenen düzenlemeyle, sunulan uzlaşma metninde eksikliklerin bulunması halinde Kurul’un, bir defaya mahsus olmak üzere yedi gün içinde bu eksikliklerin giderilmesini, aksi takdirde sürecin uzlaşma ile sonuçlanmadığı kabul edilerek olağan soruşturma usulünün takip edileceğini ve uzlaşma görüşmeleri kapsamında sunulan bilgi ve belgelerin dosya kapsamından çıkarılacağını düzenleyen 11. Maddenin 1. Fıkrasının uygulanacağını taraflara bildireceği düzenlenmiştir.
  • Yönetmelikteki bir diğer değişiklik ise uzlaşma nihai kararında belirtilecek hususlarda olmuştur. Yönetmeliğin 9. Maddesinin 2. Fıkrasının (b) Bendinde ihlalin niteliği, kapsamı ve süresi ifadesinden ‘’süresi’’ çıkarılmıştır. “Süre”nin çıkarılmasının uzlaşma kapsamının şeffaflığını örseleyeceği için isabetsiz olduğu kanaatindeyiz.
  • Yönetmelikteki son değişiklikler ise ‘’Sürecin uzlaşma ile sonuçlanmaması’’ başlıklı 11. Madde düzenlemesinde olmuştur. İlgili maddenin 1. Fıkrasında açıklanan sürecin uzlaşma ile sonuçlanmaması hallerine yürürlüğe giren yönetmelikte, gönderilen uzlaşma metninde bulunan eksikliklerin süresi içinde giderilmemesi eklenmiş, yine bu maddedeki uzlaşmanın sağlanamaması ardından uzlaşma görüşmeleri kapsamında uzlaşma tarafınca sunulan bilgi ve belgeler dosya kapsamından çıkarılır ifadesindeki ‘’bilgi ve belgeler’’, ‘’beyanlar’’ olarak değiştirilmiştir. İlgili soruşturmada diğer tarafların bu bilgi ve belgelere erişimi de engellenmektedir. Dolayısıyla savunma hakkını kısıtlayan bu hükmün isabetsiz olduğu kanaatindeyiz.
  • Ayrıca 11. Maddeye iki yeni fıkra eklenmiştir. Bu eklenen fıkralara göre; (i) Kurul’un, 4. Maddenin 6. Fıkrası kapsamında uzlaşma sürecinin sona erdirilmesine veya 5. Maddenin 1. Fıkrası uyarınca uzlaşma talebinin reddedilmesine ilişkin olarak aldığı kararın gerekçesi nihai kararda yer alacak ve (ii) Sürecin uzlaşma ile sonuçlanmaması, 5. Madde çerçevesinde Kurul’un gönderdiği davetin kabul edilmemesi veya süresi içerisinde bu davete cevap verilmemesi hallerinde tekrar uzlaşma talebinde bulunulamayacaktır.

Uzlaşma Yönetmeliği ile Rekabet Kurumu’nda yürütülen tüm rekabet soruşturmaları hususunda suçlamalarla karşı karşıya kalan teşebbüsler için aktif olarak işbirliği yapma ve daha az cezaya tabi olma imkanı sunulmuştur. Ayrıca, devam eden soruşturmalar hakkında da uzlaşma mümkün kılınmıştır. Taraflar soruşturma raporunun tebliğine kadar rekabet ihlali hakkında değerlendirme yaparak veya Kurum’un daveti üzerine uzlaşma yoluna başvurabilir. Tarafların ihlali kabul ederek rekabet soruşturmalarına son verilmesi ve daha az cezanın tatbik edilmesi söz konusu uygulamadan beklenen faydalardır.

İşbu yönetmelik 15 Temmuz 2021 tarihinde yürürlüğe girmiştir.

REFERANSLAR

 

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir