TAAHHÜT TEBLİĞİ YÜRÜRLÜĞE GİRDİ

Rekabeti Sınırlayıcı Anlaşma, Uyumlu Eylem Ve Kararlar İle Hâkim Durumun Kötüye Kullanılmasına Yönelik Önaraştırmalarda Ve Soruşturmalarda Sunulacak Taahhütlere İlişkin Tebliğ de 16.03.2021 tarihli ve 31425 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanarak yürürlüğe girdi. Rekabet uygulamamıza taahhüt mekanizmasını kazandıran bu tebliğ ile ilgili olarak Rekabet Kurumu 27.11.2020 tarihinde bir taslak yayınlayarak kamuoyu görüşüne sunmuştu. Taslak tebliğ hakkındaki makalemize http://guzel.av.tr/tr/commitment-application-begins-in-turkish-competiton-law/ linkinden ulaşabilirsiniz.

  • 11.2020 tarihinde yayınlanan taslak tebliğin 6. Madde 1. Fıkra düzenlemesine göre tarafların taahhüt sunma talebini kuruma iletmelerinin ardından Kurum’un taahhüt görüşmelerini en kısa sürede başlatacağı düzenlenmişti. Buna karşın yürürlüğe giren tebliğ uyarınca Kurum’un taahhüt görüşmelerini rekabet ihlalinin açık ve ağır niteliğini de göz önüne alarak hiç başlatmayabileceği belirtilmiştir. Dolayısıyla yürürlüğe giren tebliğde Kurum’a taslak tebliğde olmayan bir yetki tanınmıştır.
  • Yayınlanan tebliğde getirilen diğer farklı bir ekleme ise açık ve ağır ihlaller tanımlamasının genişletilerek netleştirilmesidir. Taslak tebliğde açık ve ağır ihlaller sadece “rakipler arasında fiyat tespiti, bölge veya müşteri paylaşımı ve arz miktarının kısıtlaması” olarak tanımlanmıştır. Buna karşın yürürlüğe giren tebliğde ise açık ve ağır ihlaller, “Bir mal veya hizmet piyasasındaki rekabet doğrudan ya da dolaylı olarak engelleme, bozma ya da kısıtlama amacını taşıyan veya bu etkiyi doğuran yahut doğurabilecek nitelikte olan;

1) Rakip teşebbüsler arasında fiyat tespiti, müşterilerin, sağlayıcıların, bölgelerin ya da ticaret kanallarının paylaşılması, arz miktarının kısıtlanması veya kotalar konması, ihalelerde danışıklı hareket, gelecekte uygulanması planlanan fiyat, üretim ya da satış miktarı gibi rekabete duyarlı bilgilerin paylaşılması,

2) Üretim veya dağıtım zincirinin farklı seviyelerinde faaliyet gösteren teşebbüsler arası ilişkide alıcının sabit veya asgari satış fiyatının belirlenmesi, konularında gerçekleşen anlaşma ve/veya uyumlu eylemler le bu konulara ilişkin teşebbüs birliği karar ve eylemlerini,”

şeklinde tanımlanarak belirlilik sağlanmış, yatay ilişkiler yanında dikey ilişkiler kapsamında fiyat belirlemeleri de açıkça kapsama alınmıştır.

  • Bir diğer husus devam eden incelemeler hakkındadır. Hem taslak tebliğde hem de yürürlüğe giren tebliğde soruşturma açılması kararının alınmasından itibaren 3 ay geçmiş soruşturmalar için taahhüt sunma talebinin 3 aylık sürede Kurum’a iletilmesi koşulunun aranmayacağı belirtilmiştir. Taslak tebliğin Geçici 1. Madde düzenlemesi uyarınca haklarında soruşturma yürütülenler için son yazılı savunma sürelerinin bitimine kadar taahhüt sunma talebinde bulunabilecekleri düzenlenmişti. Fakat yürürlüğe giren tebliğde bu ifade çıkarılmıştır. Taslak tebliği incelediğimiz makalemizde de belirttiğimiz üzere taahhüt sunma talebinin ihlal olduğuna dair nihai karar açıklanana kadar sunulabilmesinin taahhüt mekanizmasının getiriliş amacına daha uygun olduğu kanaatindeyiz. Ancak ne yazık ki geçiş dönemi için doğru olarak getirilen bu uygulama genel düzenlemede yer alamamaktadır.

 

Herhangi bir sorunuz olması halinde, yardımcı olmaktan memnuniyet duyacağız.

Saygılarımızla,

Güzel Hukuk Bürosu

 

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir